Tuesday 17 December 2013

Keeping teens ‘private’ on Facebook won’t protect them

Ammu on teada tõde, et millegi keelamine annab peaaegu alati vastupidise efekti - mida rohkem keelad, seda ahvatlevamaks see muutub. Usun, et ega ka see Facebooki puhul mingi erand ole. Muutub küll hirmuäratavaks, kui juba lasteaia-ealine laps tuleb sinu juurde samal ajal, kui sina Facebookis "tähtsaid asju ajab" ja siira uhkusega teatab "Ma käisin ka eile kodus samal leheküljel arvutis".
Arusaamatu, mida on jagada 5-aastasel pisipõnnil .. oma päevategemisi? Et kuidas talle üldse lasteaias pakutud aedvilja-supp ei istunud? Või kui marru teda ajas ema, kui koju minnes poest läbi mindi, aga soovitud Barbie ajakirja pidi poeletile jätma?
Ka minule, täiskasvanud inimesele, tundub mõte sellest, et keegi võhivõõras lappab mu pilte ja loeb mu üpris isikliku sisuga postitusi, mis eelkõige mõeldud sõpradele. Muidugi on seal valikus ka nupuke võõraste eemal hoidmiseks - Public valiku muudad Only Friends, aga isegi siis, kui keegi minu pilti juhtub pöial-ülesse ikooniga tunnustama või kommenteerima, ilmub see ka tema sõprade (kes ei ole minu sõbrad) uuendustesse ja nad näevad siiski minu postitatud infot. Surnud ring ..


Danah Boyd oma blogis sama teemalises postituses ütleb, et olulisim õppetund seoses Facebooki muudatusega, et ka nooremad (juba 13-aastased) saaksid oma mõtteid ja tegemisi suurele "kuulajaskonnale" demonstreerida, on see, et noored õpiksid avalikkusega toime tulema. Mina, kel on kodus kaks väikest 14-aastast (okei, mis väiksed nad enam on) õde, ei nõustu sellega absoluutselt. On ju igasuguseid alternatiivne sellele, et ma avalikkusega kokkupuutumiseks pean just selle kübermaailma tee valima. Ka kool on ju avalik koht? Ja kunstiring või sulgpalli trenn peale kooli? Saan ju ka seal ennast edukalt maailmale tutvustada. Internet ja kübermaailm tundub veel liiga kontrollimatu ja ohtlik, et lasta sellel hakata last nii madalast east mõjutama ja vormima hakata.
Aga kuna last vati sees kogu elu hoida ei saa (kuigi hirrrmsasti tahaks), tuleb vanematel valida lihtsalt kõige ohutumad "maailmad", kuhu last suunata ja parimat loota.

No comments:

Post a Comment